Alt for meget og lidt for lidt

Jonathan Safran Foers roman “Extremely Loud and Incredibly Close” fra 2005 er en af de mere succesfulde kunstneriske forsøg på at tage livtag med 9/11 og hvad deraf fulgte. Det har ellers ikke skortet på kunstværker, som tager udgangspunkt i de forfærdelige begivenheder den septembertirsdag, men kvaliteten har ikke altid været lige stor. Dog har forfattere som Foer, Don DeLillo, Ian McEwan og filmskabere som Paul Greengrass og Kathryn Bigelow skabt ord og billeder, der lader en kreativ åre medvirke til at hele de sår, et helt verdenssamfund fik tildelt af en flok sindsforstyrrede terrorister den dag i 2001.

Der findes et eller andet kodex for hvornår en bog bliver filmatiseret. Enten skal historien være fremragende mærkværdig, eller også skal forfatteren kunne følelsesmæssigt overraske læseren, så bogen bliver siddende længere end den måske har fortjent. Det er nok det sidst, der er tilfældet med Foers bog. Der er i og for sig ikke noget nyskabende i at lægge synsvinklen hos en gammelklog, 9-årig dreng, men Foers greb om humor og melankoli er enestående og gør drengen Oskars odyssé gennem New York post-9/11 aldeles læsværdig.

Desværre kan man ikke tildele filmatiseringen af Foers roman samme anbefaling. Der er en verden til forskel fra at være inde i en 9-årig drengs forestillingsverden til at blive placeret som tilskuer til den. Faktisk mister fortællingen om drengen, hvis far omkom i World Trade Center, langt det meste af sin saft og kraft ved at blive genfortalt på cellulid. En fortælling, som i romanform virkede små-magisk og pudsig, ligner nu en langstrakt tv-serie, baseret på en af de der operaer hvor det tager hovedpersonen alt for langt tid at dø.

Det hjælper så heller ikke at man har sat Stephen Daldry til at instruere. Den britiske instruktør har sammenlagt instrueret fire film; tre af dem er blevet Oscar-nomineret som bedste film, og tre gange er Daldry selv blevet nomineret for sit arbejde bag skærmen. Han virker tilsyneladende som et sikkert kort. Men er et sikkert kort virkelig det bedste at spille, når man står med en fortælling, der både er vild, overraskende og innovativ? Jeg synes det ikke, og Daldry kommer da også til kort (sic). Store dele af romanen – en ikke uvæsentlig back story til Oskars liv – bliver skrevet ud af filmen. Det samme skete med Liev Schreibers filmatisering af Foers debutroman, den eminente “Everything is Illuminated”, hvor halvdelen af romanen blev skåret fra. Den slags fungerer ikke. Når “Everything is Illuminated” fungerer som udviklingsroman er det på grund af bogens helhed. Når “Extremely Loud and Incredibly Close” fungerer som sætstykke og melankolsk heartbreaker er det på grund af bogens helhed. Det er næsten helt banalt at sige det, men løsriver man store dele af fortællingen og hyrer man Daldry til at instruere, jamen, så kan det da godt være at man får følelser i spandevis, men filmen giver absolut ingen kunstnerisk legitimitet for disse følelser. Det bliver – ikke overraskende, ingen spoiler dér – til gråd og hjerteskæren, men på en alt, alt for billig baggrund.

Det hjælper så ikke at man hyrer den 55-årige Tom Hanks og den 47-årige Sandra Bullock til at spille rollerne som den 9-årige Oskars forældre. Det lugter langt væk af at producenten gerne vil sælge billetter frem for at fortælle en god historie. Hanks er da også katastrofalt fejlcastet i rollen, men Bullock græder skam vældig troværdigt når hun skal, og det skal hun. Det skal vi også. Det er derfor filmen er blevet skabt.

**/*****

Ved den just overståede Oscar-uddeling var “Extremely Loud and Incredibly Close” af helt uransagelige årsager nomineret til bedste film og bedste mandlige birolle (Max von Sydow som døvstum, men tjek ham hellere ud i noget Bergman-film). Den har premiere i dag og kan godt undgås. Se “United 93” i stedet for, og læs så bogen.
Reklamer

Hva' sir du?

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s