23. december

Hun kunne ikke finde Simon da hun kom hjem fra de uigenkaldeligt sidste juleindkøb. Hans store vinterstøvler stod og dryppede af i entreen, men han var ikke på sit kontor. Hun sukkede og gik i gang med at kigge på den liste af ting, der skulle ordnes. Selvom hun havde købt småkagerne var der dog nogle ting, hun havde fået lyst til at bage og lave selv. Anden stod og tøede op i køleskabet, svigermekanikken ville komme til frokost og Karen ville støde til efter julegudstjenesten.

Pludselig stod Simon i køkkenet, bleg i ansigtet. Han kiggede på Ellen og som de stod der lignede de begge et spørgsmålstegn i ansigtet. “Jeg kan ikke få prædikenen til at hænge sammen,” sagde han. “Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til dem.” Ellen så på ham, og hun vidste ikke om hun skulle sukke fordi endnu en ting var på vej til at gå galt – eller om hun skulle glæde sig over at julen også for Simon var lidt svær. “Der kommer måske 200 mennesker. Jeg er vant til 20. Hvad skal jeg sige til dem?”

Ellen tog Simon i hånden og de satte sig ned. Hun fortalte ham om Johannes, om det han havde sagt. Om det hun havde læst og hvad hun tænkte om Maria og hele ideen med at en baby blev født i en stald. Hun fortalte om sin angst for hvad der ville ske juleaften, om de fejlslagne øvegange i forsamlingshuset. Hun fortalte om Trines overstadige ironi over Melflinge, og at hun både savnede København og ikke brød sig om Melflinge og alligevel synes at det var fint nok det hele. Hun græd lidt, og Simon holdt hende i hånden, og pludselig så han på hende med det der smil, hun allerførst var faldet for. “Nu har jeg det,” sagde han. “Nu ved jeg hvad jeg vil sige.”

Hva' sir du?

