Vejen

Mange fortæller, hvordan splittelsen, den galopperende sekularisering og forbrugerismen har ført til, at de oplever en slags trivialisering og forfladigende markedstilpasning af det kristne budskab -(“kom til Jesus, så bliver du lykkelig – eller rask!”) i en sådan grad, at både kundskaben om og vejen til en fordybende og inderlig gudsdimension er blevet tiet ihjel. Man søger en stram og klar åndelighed, som ikke blot benytter Gud for, at den enkelte skal få det bedre, men som skaber ærefrygt over for det Hellige. De synes, at talen om personen Jesus Kristus er blevet gjort tynd, samtidig med, at mange af den kristne trods termer er blevet tømt for mening og blevet til ord, kun ord. Alt for tit går man skuffet fra en gudstjeneste. Prædikenen er tom. Man føler sig stadig mere fremmed over for kirken samtidig med, at man drages imod den.

Owe Wikström: Det blændende mørke

3 tanker omkring “Vejen

  1. Er der en eller anden kunstnerisk pointe i, at teksten står lidt æh sjovt?

    Hvad er din egen kommentar til indholdet?

  2. Ups, det var et mislykket forsøg på at blogge fra min mobil. Skulle være fikset nu.

    Hvad er min egen kommentar? Jeg tror at Wikström rammer hovedet på sømmet. Normalt har jeg det sådan lidt vanskeligt når nogle kristne problematiserer visse kirkers forsøg på at præsentere “relevant kristendom”, men hvis “relevant kristendom” bliver sådan noget 1-2-3 pop-halløj, hvor spørgsmålet “hvorfor Gud?” forventes at kunne besvares på to minutter, ja, så kan jeg godt se problemet. Naturligvis mener jeg vi skal kunne præsentere en god begrundelse for hvorfor vi er kristne, men vi skal ikke gøre forfladigelsen til et adelsmærke.

    Og ja, jeg kan godt i mig selv genkende den kristen, Wikström beskriver i det her quote.

Hva' sir du?

