Mor er din næste i verden

Den engelske filminstruktør Mike Leigh (”Vera Drake’s Hemmelighed”, ”Happy-Go-Lucky”) har en vældig interessant metodetilgang til det at lave film. Han skitserer selv historien, han gerne vil fortælle, og så øver han længe med skuespillerne og finder sammen med dem ud af hvilke personer, de skal spille og hvordan de så vil agere. Det skaber nogle vidunderligt helstøbte karakterer, og Leighs film er derfor ofte svært medrivende, uantastet at de handler om små ting, og om små mennesker. Selv når de handler om noget stort, ja, så forbliver de på en pudsig måde små – måske fordi figurerne forbliver så velsignet lette at relatere til.

”Hemmeligheder og Løgne” blev et stort gennembrud for Leigh. Filmen blev nomineret til fem Oscars og vandt ved filmfestivalen i Cannes prisen for bedste skuespillerinde for næsen af formidable Emily Watson i Lars von Triers ”Breaking the Waves”. Historien handler om Cynthia (Brenda Blethyn) og Hortense (Marianne Jean-Baptiste). Cynthia er en midaldrende kvinde, der bor alene med sin datter Roxanne i et beskidt lille hus i en forstad til London. Roxanne tjener til dagen og vejen som gadefejer, mens Cynthia vrider hænder og håber det går altsammen. De har ikke det store overskud men befinder sig i en socialklasse, hvor man måske nok godt, lige præcis, med venners hjælp kan få tingene til at hænge sammen, men man må kæmpe for det. Cynthia er et nervøst vrag, en elskelig hystade; på en underlig måde både ganske charmerende og samtidig også aldeles uudholdelig.
På den anden side er der Hortense. Hun er opvokset i den bedre middelklasse, har fået en uddannelse og har et godt job. Hun er reflekteret, velovervejende og ordentlig. Hun er også adopteret. Da hendes adoptivforældre dør beslutter hun sig for at prøve at finde sin biologiske mor. Rigtig gættet; det er Cynthia, som i sin pure ungdom blev gravid, der viser sig at være hendes mor. Begge kvinder bor i London, og det er derfor ikke vanskeligt for Hortense at finde Cynthia. Hvordan vil Cynthia reagere – hvad vil hun sige til sin datter og sin bror og svigerinde? Og hvordan kan det forklares, at Cynthia er hvid, mens Hortense er sort?
Som det måske høres er filmen ret dramatisk. Den handler om at finde og erkende hvor man kommer fra, og hvem man hører sammen med, også der hvor det gør ondt. Men Leighs film er også fyldt med fin, underspillet humor. På en mærkværdig måde lykkes det at le, ikke af figurerne, men med dem. Der er så meget sympati for Cynthia, som strengt taget er lidt ynkelig, at det er vanskeligt ikke både at blive berørt af historien, men mindst ligeså svært ikke at klukle ind i mellem. Det er i sig selv ret underfuldt at et drama om adoption og raceforskelle kan blive nærmest hyggeligt. Det føles så ægte, det, figurerne har imellem sig.
Filmen hedder ikke ”Hemmeligheder og Løgne” for ingen ting, og der lægges klart op til en større forårsrengøring. Sandheden skal frem og sætte de fri, der lever i uvidenhed eller fortrængningens lys. Det er vældig befriende at se en film, der på den måde siger noget om, at ærlighed har en værdi, og at sandhed kan sætte os fri til at se hinanden i øjnene på en ny måde. Men filmen respekterer også det rum, der er i en familie. Her må man af og til forstå at der er grænser, det vil være forkert at bryde. Nogle hemmeligheder stikker hovedet frem, men gemmes bort igen, for det hjælper ingen at hive dem rundt i manegen. Også det forstår Leigh i sin fine film.

“Hemmeligheder og Løgne” behandler sine figurer med en omsorg og ømhed, der er tankevækkende. Nok grædes der en del i denne film, men der er også megen forknyt, tjavset kærlighed i den. I sig selv bliver ”Hemmeligheder og Løgne” derfor en hyldest til familien og et billede på, at selvom man er mor og datter er man også næster, der holder hinandens liv i sine hænder. Hortense og Cynthia finder trods deres forskelle hinanden. Det er ømt, det er pinligt og det er morsomt. Og det er ikke engang løgn.

****

Reklamer

En tanke omkring “Mor er din næste i verden

Hva' sir du?

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s