Kirkelig dannelse

Religionspædagog og lejlighedsvis anmelder Povl Götke skriver på kristendom.dk en kommentar om, at det er på tide, det almindelige præstedømme bliver realiseret. Det kan jeg kun erklære mig helhjertet enig i! Selvom der ofte tales om demokrati og folkelighed i forbindelse med den danske folkekirke, ja, så er det præster og teologer, der sidder på flæsket. Ganske vist findes der ikke nogen synode, men når biskopperne sætter sig sammen og bliver enige om noget, ja, så ligner det unægteligt. Nu vil Götke gerne se at lægfolket kommer lidt mere på banen og bliver sig bevidste om hvad ‘det med kirken’ er for noget. Og hatten af for det.

For Götke ser vejen frem sådan ud, at folkekirkens medlemmer skal “dannes”.

At være kirkeligt dannet i en dansk, folkekirkelig sammenhæng, som jo altså er evangelisk-luthersk, vil sige, at man ved noget rudimentært om Bibelen, om salmebogen, om gudstjenesten, om kirkeåret, om kirkehistorien, om teologien og om kulturhistorien i al almindelighed.

Det er en bred vifte, men det er lige præcis dét, som dannelse handler om: at være bredt orienteret, at have en generel videnshorisont indenfor det, der er kernestoffet.

Måske er det mig, men det lyder som om Götke glemmer noget væsentligt – nemlig troen. På intet tidspunkt indeholder hans korte synspunkt et udsagn om troen. Og det er en skam. For det er vel ikke fra vores viden, vi henter vores kristne identitet? Det er vel forhåbentligt igennem troen at Gud oplyser os med sin sandhed om os – og viser os sin kærlighed.

Troen er vejen, alle kristne skal gå; vil vi være ‘dannede’ handler det altså derfor om at søge Guds rige og hans retfærdighed. Mon ikke Gud kan holde til at vi ikke har tjek på kirkehistorien eller salmebogen? – så længe vi tilhører ham og han tager bolig i os er vi ikke bare kirkeligt dannede, men frelste Guds børn. Og det må strengt taget være vigtigere for en kirke at dens medlemmer får forkyndt et evangelium til tro end at de er “bredt orienteret” og har en “generel videnshorisont”.

Sand kirkelig dannelse må derfor netop være dette: At jeg får at høre at Gud vil mig og at jeg har brug for Kristus – og at jeg tager imod i tro.

Reklamer

6 tanker omkring “Kirkelig dannelse

  1. jeg vil bare erklære mig enig med dig, Thomas! Troen må med – ingen tvivl om det. Uden den er kirken vel bare reduceret til at være et kulturbegreb – et teater om man vil.

  2. Jo, jo, men det er jo noget, nogen af os på en en eller anden måde bliver sovset ind i og noget, som nogen af os på en eller anden måde skal kæmpe os ud af igen. Er nysgerrig: Er du egentlig opvokset i Indre Mission, og hvad har du overtaget/ikke-overtaget? Faldt lige over denne: http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/236341:Liv—Sjael–Vaccineret-med-Jesu-blod. Lad mig sige det på denne måde – kan ikke lide falde over noget i tænkning og praksis, som jeg i dag har overtaget. Men hov, dit indlæg handlede jo om folkekirkens kirkelige socialiering. Jeg er vist gået lidt off-topic her.

  3. Nej, hov, det passer ikke helt. Den der lidt sære fascination af naturen kan jeg nok ikke helt fraskrive mig. Vi har begge et eller andet med fugle.

  4. “Faldt lige over denne her…” Det var tørt, Kis.

    Og fugle er totalt lækre. En eller anden dag er jeg med på en fugletur til Malta.

Hva' sir du?

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s