Verdens bedste sandkage

Prove me wrong, siger jeg bare. Den her opskrift er helt, helt fabelagtig. Jeg har bagt den et par gange, og den har en sødme og en tyngde som er helt vidunderlig – på én gang meget mormor, og samtidig lidt mere moderne med de tørrede abrikoser.

Opskriften har jeg sakset fra uundværlige Kristeligt Dagblad. De kalder den “Norsk Abrikoskage”. Jeg ved ikke hvori det norske helt består, men når den smager som den gør er jeg ca. ligeglad.

Norsk abrikoskage

  • 2 æg
  • 250 gram sukker
  • 1 dl fløde (13 procent. Piske duer også hvis det er det, du har)
  • 125 gram smeltet smør
  • 250 gram hvedemel
  • 200 gram hakkede, tørrede abrikoser
  • 1 tsk bagepulver
  • 1 tsk vaniljesukker (man kan også bruge essens – det har jeg gjort med held)

Pisk æg og sukker, til det er hvidligt. Smelt smørret og lad det køle ned. Rør fløde, mel, bagepulver og vanilje i æggeblandingen. Hak abrikoserne fint og rør dem i. Til sidst røres fedtstoffet i.

Kom dejen i en smurt sandkageform med plads til en liter dej. Bag kagen ved 170 grader i 60 til 70 minutter midt i ovnen. Mærk efter med en kødnål, om kagen er gennembagt. Dejen skal slippe fra nålen. Kagen er fryseegnet.

Man kan med fordel bage den dagen før, man har planer om at sætte den på bordet. Det bliver den faktisk kun bedre af.

2 tanker omkring “Verdens bedste sandkage

Hva' sir du?

