Hvor er synden blevet af?

At få bortforklaret egen skyld determinerer mig. Men at ærligt erkende min synd og få den tilgivet, gør mig til et frit menneske med eget ansvar for mit liv. Der kan være tilfælde hvor friheden lidt efter lidt skal erobres: Den og den syndige vane skyldes måske forhold udenfor mig selv, som jeg ikke har ansvar for.  Men ved at jeg tager ansvar for synden i mig, bliver jeg lidt efter lidt fri.

En virkelig fin blog fra Grethe Livbjerg om den manglende tale om syndserkendelse – og vigtigheden af netop at erkende sin synd. Vi har tidligere her på stedet diskuteret ordet ‘synd’ – det er som om det ikke rigtigt spiller. Men det gør begrebet synd jo desværre stadigvæk i denne verden….!

Jeg synes Livbjerg har en fin pointe – at uden erkendelsen forsvinder korset lige så stille ud af forkyndelsen. Og at hun som katolik kan understrege menneskets eget ansvar for at gøre op provokerer mig – men på en god måde, synes jeg. 🙂 Men er det ikke også netop det, tilgivelsen gør ved os: Den sætter os for alvor fri til at tage ansvar for os selv – og giver os en ny mulighed for at vælge livet?

2 tanker omkring “Hvor er synden blevet af?

  1. Jeg er lige ved at læse: “Skyldig og fri” af Flemming Baatz Kristensen. Den handler om det personlige skriftemål, og den befrielse en hørbar syndsforladelse har … den er helt klart anbefalelsesværdig (også selvom jeg ikke har læst den helt færdig endnu) – og den peger også på, at der er et behov hos almindelige sekuariserede mennesker, som normalt ikke slider på kirkebænken, for at italesætte synd, skyld og tilgivelse …. meget interessant!
    http://www.credo.dk/index.php?action=visvare&varenr=5734

  2. Ja, jeg tror heller ikke at det sådan mentalkulturelt er ren lykke for mennesker at få at vide at de er uden skyld.

    Jeg har i øvrigt bogen stående, tror jeg! Men om det er her eller på et loft i Jylland må jeg vist lige undersøge…

Hva' sir du?

