Kristen enhed

Af og til tages Jesu ypperstepræstelige bøn til indtægt for, at vi bør rive alle konfessionelle mure ned og slå kirkerne sammen – vist nok fordi nogle tror at der således vil blive en art himmerige på jord, og også fordi Jesus tilsyneladende siger det. Og så skal man vel gøre det, eller hvad?

Men det er jo nok i virkeligheden en fejllæsning af Jesu bøn (og en naiv tiltro til menneskets evne for ikke at lave rod i tingene..!). For det første er det en bøn, Gud beder til sig selv. For det andet handler “kristen enhed”, som det ofte benævnes, om Jesus. Om at mennesker ved at blive forenet med ham kan blive ét. Det er jo i virkeligheden meget mere fantastisk! Tænk sig at der findes et menneske i hvilket jorden kan forenes – fordi han har viljen og ønsket om det og rækker troen ud til mennesker.

Jeg tror ikke der skal herske tvivl, om at forskellene i de konfessionelle skillevægge mellem kirkerne er et resultat af, at vi har ladet døden få magt langt ind i vores bibellæsning. Det har ikke været meningen at de skulle være der, men det er de. Det er ærgerligt og begrædeligt at vi ikke er ét; og det bør tale stærkt til enhver jesustroende om altid at være opmærksom på hvorvidt det, man tror, nu også er i overensstemmelse med hvad den gode bog siger. Men netop fordi sandheden er en person, Jesus Kristus, må vi søge ham i bøn om tilgivelse for vore forskelle – og så bede ham om at forene os i sig.  Ingen andre kan gøre dette end ham, der er kirkens herre, nu og altid.

Kristen enhed handler således ikke alene om at vi som kirke skal søge underlige konfessionelle kompromiser med andre kirker, men at vi skal stå fast på at tro det, der er i overensstemmelse med hvad Gud har lært os. Og så må vi søge Kristus og bede ham gøre dette for os, vi ikke evner. I relationen til ham løfter han vore hjerter op til sig; er vi i ham, er vi med de mange, der også er i ham allerede.

Reklamer

En tanke omkring “Kristen enhed

  1. Godt indlæg – og du har fat i kernen.
    Er vel selv en art økumenisk – men hvis jeg skal være ærlig – kun til en vis ‘grænse’. Der er mange konfessioner (f.eks. den jeg er vokset op med), som jeg ikke har den store sympati overfor. Men du har ret – det er nødvendigt at begynde et helt andet sted.

Hva' sir du?

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s