Morgener med birkes på

Rundstykker!

Morgener er jeg egentlig ikke meget god til. Jeg siger til mig selv at det ikke er principielt, men indrømmet, jeg kunne sikkert gøre mig lidt mere umage.
Doch, når Tærten bager disse her og brygger frisk kaffe til, så er det så fuglene synger og vi helt glemmer at savne vores “Krummebager” hjemme i Odense og dagen virker ny og gæstfri. For disse rundstykker, som Nanna Simonsen har opfundet, er simpelthen så utroligt gode.

Nanna Simonsens Rundstykker

Evt. fordej
5 gr gær
2,5 dl lunkent vand
1 dl kærnemælk eller let yoghurt naturel
1 1/2 tsk salt
1 lille tsk sukker
300 gr italiensk hvedemel (00)
200 gr hvedemel
birkes

Det hele røres med håndmixeren og æltes derefter på køkkenbordet til man ikke orker længere – har man røremaskine, da røres 6 – 10 min., æltning ikke nødvendig. Rulles ud i lang pølse. Skæres i 10-15 stykker. Tag et stykke fra til fordej.
Tril rundstykker og vend dem i birkes. Sæt på bagepapir, dæk med fugtigt viskestykke og et stykke plastik ovenpå. Står køligt til næste morgen. Efterhæver mens ovnen varmes til 225 gr. Sprøjtes med vand, bages ca. 10 minutter. Husk at sprøjte en ekstra gang mens rundstykkerne er i ovnen.
Kan fryses. Sæt direkte fra fryseren i 225 gr varm ovn i 3-4 min. Står derefter på bagerist i 10 minutter. Og tro mig, de smager næsten bedre end hjemmekøbte.

6 tanker omkring “Morgener med birkes på

Hva' sir du?

