Hvordan kan man forsvare mission?

Det er der en, der prøver at give et lidt grundtvigiansk svar på på religion.dk.

Når jeg som kristen konfronteres med det Jesus-udsagn, som ifølge Det Nye Testamente var hans sidste – nemlig hans bud om at gå ud i verden og gøre mennesker til hans disciple – ja, så må jeg konstatere, at Jesus selv troede på sin mission. Faktisk troede han så meget, at han gav opgaven videre til sine efterfølgere, og det med løftet om, at han ville gå med dem til verdens ende. Jesu budskab om fred, tilgivelse og Guds kærlighed til alle mennesker – Jesu egen død og opstandelse – var ikke kun reserveret til en lille jødisk sekt, men skulle helst nå alle. Som kristen tror jeg på, at netop i det ligger der en nøgle til at forstå Guds kærlighed til det skabte, og hans ønske om, at ethvert elsket menneske skal leve i en kærlighedsfyldt relation med ham. Det gør, at jeg tror, han i virkeligheden bærer missionen.

Bonusspørgsmålet her på Tilværelsen kunne være: Skal mission forsvares i det hele taget?

2 tanker omkring “Hvordan kan man forsvare mission?

  1. Godt bonusspørgsmål… personligt har jeg ikke et stort behov for at forsvare mission – mit eneste forsvar er, at Jesus har sagt det. Ikke fordi han vil mennesker noget ondt, men fordi han faktisk ønsker at formidle det utrolige til tungnemme mennesker: Gud ønsker at være i en relation til dig – en relation, der indeholder uendelige mængder kærlighed, frelse og håb om en evighed + alt muligt andet godt og trygt. Det synes jeg ikke, jeg skal forsvare – men blot formidle!
    Og netop det kan bliv min frygt… At vi bruge alle vores resourcer på at forsvare vores ret til at drive mission, fremfor at formidle et utroligt budskab!

  2. Jeg synes du har ret.
    Og så tænker jer, at vi alligevel også – når det handler om mission – må forstå at det foregår i “begge regimenter”: Min ret til at fortælle mennesker om Jesus må gøre, at jeg også kan have forståelse for og kæmpe for rettigheder sådan så andre også kan få lejlighed til at fortælle om hvad de tror på. Det mener jeg ikke vi som kristne skal være bange for. Men jeg tror – desværre – der af og til ligger en opgave i at understrege hvad mission IKKE handler om. Når det er sagt, så jo: Lad os da tale om Jesus fremfor at tale om at tale om ham!

Hva' sir du?

