Declare independence!

… sang Björk på sin seneste plade med klar hentydning til Grønland og Færøerne. I går valgte et overvældende flertal af vælgerne på Grønland så at sige “JA” til selvstyre – engang i fremtiden.Jeg har altid været lidt flov over den måde Grønland er blevet behandlet på af Danmark. Det virker som om den danske indsats mest har handlet om at gøre Grønland dansk, og dermed har man nedbrudt strukturer, som muligvis ikke var fuldkomne, men som dog fungerede. Grønlands overgang fra et mikro- til et makrosamfund har været voldsom og har stadig store omkostninger. Man kan nok ikke give Danmark skylden for at så mange grønlandske børn bliver misbrugt og vokser op i hjem hvor en eller begge forældre er kvartalsdrankere, men man kan undre sig over hvorfra den tillokkende mulighed stammer.

For et par år siden mødte jeg en grønlænder, som kunne fortælle at når hun gik på gaden i København råbte folk af hende. Alt muligt fra “polardranker” til “luder”, på trods af at hun er en dannet, akademisk uddannet kvinde. Uden for Danmark oplevede hun det aldrig. Hvad mon det er i den danske folkesjæl, der gør at det er ok at gøre sådan noget overfor grønlændere?

Og så – rent historisk – hele håndteringen af Thule var jo et overgreb på den grønlandske befolkning; et nødvendigt overgreb for at sikre Danmark en plads som vestvendt allieret efter WWII. Thule har i de fleste år været den vigtigste brik i Danmarks deltagelse i international politik. Et green card for vest, og en rød klud for øst; men en rød klud, der om noget understregede Danmarks passionerede dedikation til vestlige værdier.

Jeg tvivler på man kan kalde det grønlandske samfund velfungerende, og jeg kan godt være bange for hvilke omkostninger, det får hvis landet får sin selvstændighed. Samtidig glæder det mig: Et stolt folk kan nu forhåbentligt få deres eget land. De skal ikke længere være klienter i Socialgruppe Danmark, men i højere grad end før udforme rammerne for deres eget samfund og land. I forvejen har de et ejerskab for den store ø, der er amputeret; vi håber det kan vokse sig stærkt. Og nå ja, så vil det være fint hvis de kunne finde lidt olie at leve af..

Hvad synes du? Er det godt eller skidt at Grønland nu vælger at gå egne veje?

7 tanker omkring “Declare independence!

  1. Jeg tror også der er noget rigtigt i at man ikke kan fungere ordentligt som samfund, hvis man stadig er koloniseret oven i hovedet, så den her selvstændighed er vel et skridt i den rigtige retning. Tillykke, tror jeg nok 🙂
    Men den dag der blir fundet olie på grønland, tror jeg at de blir “adopteret” af USA eller Canada, og det i en vis fart.

    Og så er jeg også lige nødt til at sige: Slap aaaaf, for en lortesang! Det er jo ikke engang avantgardekunst, det er bare irriterende!

  2. Jeg så lige at DFs Søren Espersen var ude og kalde grønlænderne for “hjernevaskede”.

    Det er en rigtig fin måde at indgå i en dialog på, apropos..

  3. Åh… det skræmmer mig en smule. Nok har DK ikke gjort nok for grønlænderne, men jeg er bange for, at de ikke selv er ressourcestærke nok til at gøre noget ved de fundamentale problemer, det grøndlandske samfund kæmper med.

  4. Det ligger 10 år ude i fremtiden, selvstændigheden.

    Jeg tror og håber at dét at gå i gang med selvstændighedsprocessen vil give grønlænderne et positivt billede af at de har indflydelse på hvilket samfund, de ønsker at opbygge. Det vil – forhåbentligt – få flere gode kræfter ud af busken, der kan ryste martyriet lidt af den grønlandske folkesjæl og give og lade den tage ansvar for sig selv.

  5. Min første tanke var: Hmm… har jeg egentlig en holdning til det? Min anden tanke er: Ved jeg egentlig nok om det til på nogen måde at have en holdning? Jeg har ikke rigtig nogen idé om, hvor selvstændig/uselvstændig Grønland pt. er ren økonomisk, og hvor meget DK reelt intervenerer i de grønlandske kulturelle og sociale institutioner – formelt og i praksis. Så derfor: Mundkurv til mig selv.

    (Og hvad kunne I så bruge denne kommentar til? Se, det aner jeg faktisk ikke.)

  6. .. hvorfor bliver min blog så politisk?

    Nå, men jeg synes der er forskel Grønland og så, lad os sige – Lolland. Grønland definerer sig grundlæggende som et andet folk med en anden kultur. Selv i den bedste af verdener ville en udefrakommende administration ikke kunne være grønlandsk.

    Derfor er spørgsmålet også ret principielt for mig.

Hva' sir du?

