Kirken i et af verdens brændpunkter

Som det vil være visse læsere bekendt arbejder jeg for tiden for BDM, som også har til opgave at støtte den opvoksende kirke i DR Congo (som ikke er en konkurrent til TV2 Zulu, men det afrikanske land, der i min barndom gik under navnet Zaïre). Drunket lidt i alle nyhederne om Sarah Palins tøj og Obamas historiske sejr i USA er desværre det folkemord, som ikke blot er under opsejling, men i fuld gang i Congo. Der tales om et nyt Rwanda. Det er uhyggeligt, ikke mindst når man betænker at der er så mange brændpunkter i denne verden. Vil Afrika igen blive overladt til sin egen skæbne?

I KD er der et kort interview med en Brødremenighedsmand, Jørgen Bøytler, som for blot 2 uger siden var i Congo. Det er interessant at han ser kirken som en mulig mægler i denne for os så underlige konflikt. Men hvad tænker ud – skal kirken holde sig ude af sådan en politisk og etnisk konflikt, eller skal den blande sig og blive en aktiv medspiller?

2 tanker omkring “Kirken i et af verdens brændpunkter

  1. Jeg tænker og tænker og kan ikke helt komme i tanke om en måde hvorpå kirken KAN holde sig udenfor… For hvis ikke den pakker sit tøj og forlader landet, er den vel tvunget til at forholde sig til de ting der sker?

    Om ikke andet kan den fungere som ikke-nær-så-korrupt formidler af nødhjælp, den kan være dét sted man kan vide sig nogenlunde sikker på ikke at få hovedet kappet af med en panga, og den kan praktisere og insistere på at hutuer og tsutsier er lige for Gud.
    Men jeg forestiller mig også at det er ret svært at nægte at tage stilling, for hvis du ikke er for os…
    Det er uhyggeligt.

  2. Det er uhyggeligt.

    Jeg tænker, at det er i sådan en situation at kirkens forkyndelse må foregå med andre midler end ord.

    Og selv hvis kirken forlader landet (det kan den jo ikke) så har den forholdt sig til konflikten.

    Jeg er slet ikke så dybt inde i afrikanske konflikter, men jeg tror desværre ikke at hutuer og tutsier er lige for Gud og søger samme kirker. Så måske er det snarere kirkens rolle at forkynde Jesus Forsoneren til inspiration og opmuntre og formane til tilgivelse og elske sine fjender.

Hva' sir du?

