Liberart?

Selvom forskellene er fantastisk mange er der nogle interessante ligheder mellem Albanien og Danmark, som man måske – måske ikke – med fordel kan benytte til at drage nogle sønderlemmende kritiske konklusioner om menneskets natur. Men lad nu dét ligge…
Vi rejste fra et land, hvor den politiske dagsorden ifølge nogle folkevalgte burde dreje sig om muligheden for at få skattelettelser, og dermed mere mellem hænderne til det private forbrug, der så til gengæld ville skrue op for produktionen, få flere i jobs og dermed generere flere penge til sådan en evighedsmaskine, hvor alle får mere fordi de har har ret til mere. Dét har jeg blogget om før. Vi rejste til et land, hvor gennemsnitsindkomsten om året ligger på under 10.000 DKR, og hvor folk af en eller anden grund alligevel kører rundt i Mercedeser, har air condition-anlæg og parabolantenner, og drømmer om at kunne købe sig tilbage til Europa. Materialismen er en altopslugende og grådig gud, voldsom som en løve, altid på lur – selv i Albanien.
Men der er jo altså så også nogle forskelle. Danmark er et sekulært og postkristent land, hvor det meget roste såkaldte frisind i mødet med liberalismens i bund og grund ufrie frihedsideal fører til den værdimæssige udhuling af samfundet, som konsumerismen jo i sit væsen er. Nutidens forbrug er altfortærende, kun interesseret i bundlinjen, røde eller sorte tal, og tager ingen hensyn til evt. menneskelige mellemregninger. De bløde værdier, omsorgen for medmennesket; tro, håb og kærlighed ryger sig en tur med mindre der kan sættes en prisseddel på. Helt symptomatisk er selv givertjeneste derhjemme blevet sat i sådan et konsumsystem gennem et fintmasket netværk af genbrugsbutikker, hvor man ikke giver til Guds rige, men betaler til den gode sag. Det er ikke det samme.
Det er som om at den konstante søgen efter et fix får krop i en ’shopaholicisme’ (shopalkoholisme?), som måske ser ret uskyldig ud, men som i virkeligheden låser mennesker fast i et klientforhold til virkeligheden. Her betaler man konstant for services og søger evigt indkøbsorgasmer: De er (som bekendt?) korte, og klienterne lader sig aldrig nøje, for de har ret til mere! I stedet suser de videre i forbruget – og som et resultat deraf udebliver refleksionen og den filosofiske om- og bagtanke med hele tilværelsen. Man har ganske enkelt ikke tid til tanker fordi man skal i Field’s.

At af liberalisme affødt konsumerisme virkelig er ufri synes jeg at kunne konstatere igen her i Albanien. Godt nok er landet ikke direkte postkristent, snarere postkommunistisk (forhåbentligt prækristent… eller postprækristent?); men overgangen fra plan- til markedsøkonomi er kort og godt ubarmhjertig. Jovist lader den nogle folk komme til penge og klare sig godt, men i et delvist agrarsamfund som det albanske er der også de, for hvem systemet ingen muligheder bringer, når muligheder gøres lig penge og alting pludselig koster. Også de må med deres piratkopierede Dolce & Gabbana bukser og 2 € om dagen hige efter lykken, som løgnen siger de kan købe. Også de får gennem reklamerne og det omkringliggende samfund at vide, at glæde nåes gennem forbrug. Reklamer synes at være det eneste i tilværelsen, der for alvor er gratis, om end ikke uden omkostninger.

Jeg tror virkelig, som pave Benedikt, at konsumerismen og materialismen er vor tids svøbe; ikke blot på grund af de kristelige aspekter (Jesus talte virkelig meget om penge!), men også for ethvert samfund, der ønsker en kulturel genoprejsning og sunde, reflekterede borgere. Konsumerisme gør os ganske enkelt dumme. Det gør hjerterne kolde. Og så virker det heller ikke, hvilket amerikanske økonomer & andre folk nu langsomt på det mest grufulde er ved at erkende. Men altså. Vi kommer vel ikke udenom at være forbrugere?

Reklamer

En tanke omkring “Liberart?

  1. Pingback: Liberart 2: En udfordring for kirken? « tilværelsen.

Hva' sir du?

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s