Men der imellem kommer fasten

Vi nærmer os fasten. Katolik og retræteleder Grethe Livbjerg, der har forfattet flere bøger om den tidlige kirkes mystikere, skriver i en kommentar om fasten og Johannes af Korset på kristendom.dk:

Johannes af Korset har et klart kriterium i forholdet til det skabte: Det, som straks vender dit blik mod Gud, er godt, det som binder dig, skal du vende dig fra. (…)
Hvor skal jeg sige nej? Dér hvor jeg er bundet. Dér hvor mit begær er dybest engageret. At gå ud over mig selv dér vil frigøre mig langt mere end heroisme på andre områder, hvor det ikke koster mig noget.

Som katolik lægger Livbjerg snittet anderledes end man som lutheraner nok er vant til. Men Martin Luther kaldte selv faste for “en smuk udvortes tugt”, og dermed er det rigtigt at se fasten som en krykke for vores tro: En hjælp til at løfte blikket og se hen på Ham, der er vor Skaber, Frelser og Gud.

Hvad vil du faste fra i år?

6 tanker omkring “Men der imellem kommer fasten

  1. Hmm, kan man faste fra spildtid? For i så fald vil jeg love mig selv engageret studieliv og orden i resten af min hverdag (som jeg gør ved hvert semesters begyndelse!). – Men det synes mig, at det vist er en art omvendt faste at ville optimere sit tidsforbrug.

Hva' sir du?

