a womans touch…

Midt i specialesumpen har jeg fået mig en ny overspringshandling: husbonden min har inviteret mig som gæsteskribent på nærværende blog. Så er der noget, I bare brænder for at vide, som jeg kan udbrede mig om, så send et hint.

Specialet handler om etnicitet i romersk jernalder i Sønderjylland/Slesvig, så hvis I hellere vil høre om noget andet er der fuld forståelse fra min side 😉

Venligst

Tærten

9 tanker omkring “a womans touch…

  1. @ Frovin. Tja du ved: marsk, hedeslette med bakkeøer, ungmoræne … vil du helst pløje noget fed jord eller passe får?

    @ Mikael m.fl. Det interessante er jo netop at arkæologer især omkring 1864 og 1920 har været meget optagede af om materialet ser “dansk” eller “tysk” ud hhv. ned til Eideren eller på begge sider af Kongeåen.
    Den periode jeg arbejder med ligger umiddelbart forud for de tidligste tegn på statsdannelse i vores område, og derfor har folk været optagede af den “oprindelige” eller naturlige” inddeling af regioner for befolkningen her inden denne “politiske” manipuleren med opdelingerne.
    Så jeg diskutere etnicitet og dets materielle udtryk og hvorvidt det overhovedet er muligt at konkludere noget om folks bevidste etniske tilhørsforhold i den konkrete kontekst. Hvis de “bare” har været forskellige (fx grundet bosættelse på marsk eller ungmoræne og den deraffølgende forskellige livsstil) men ikke være bevidste om at markere sig som etnisk forskellige i forhold til noget anderledes eller ” de andre”, så giver det ingen mening at tale om etniske forskelle i regionen.
    En anden diskussion er generelt brugen af fortiden til legitimering af nutiden…

    Undskyld jeg bliver vidst revet med og burde skrive dette et andet sted…..

    @Linealis: Nogle vil sige kimbere, mens andre gerne trækker jyder og anglere helt ned i romertid – brugen af skriftlige (romerske) kilder til navngivelse og tolkning af nordskandinavisk materiale har jeg da også et lille afsnit om 😉

    Humor – pas…

  2. Tærten: Tak for lidt indblik og hvor lyder det dog interessant. Det kunne være fedt at læse specialet når det engang bliver færdigt. Evt udgiv det som en bog, det kunne garanteret sælge godt i syd-dk og nordtyskland. Held og lykke med skrivningen!

  3. Fascinerende.

    Naturlige inddelinger – det kan kun være Ejderen.

    Ved ikke med kimbrere. De udvandrede vel netop, så jyderne kan ikke hævde noget slægtskab der 😛

Hva' sir du?

