Når Gud søges

Ole Skjerbæk Madsen skriver på sin blog om at deltage som kristne på helse- og mystikmesser. Jeg har selv en enkelt gang deltaget på Bibelselskabets stand, hvor man kunne tilbydes samtale om kristendommen, og vildt er det at mærke hvordan mennesker også på et sted, der på mange måder skræmmer, alligevel søger den levende Gud. Skjerbæks indlæg provokerer nok lidt – og jeg tror ikke hans tjeneste er en, alle skal stå i – men det vækker til eftertanke hér om at komme ud af vores egne comfort zones og være kirke dér hvor mennesker rent faktisk søger kirkens herre.

Reklamer

21 tanker omkring “Når Gud søges

  1. Jeg er dog lidt skeptisk overfor OSM efter han er begyndt at bruge Tarot-kort i sin forkyndelse og evangelisation… jeg er ikke lige helt sikker på, om jeg syntes det er en særlig god ide.

    Men det er nok bare mig…

  2. Frovin: “…og være kirke dér hvor mennesker rent faktisk søger kirkens herre.”

    Helligånden ved Paulus, Rom 3,11: “Der er ingen forstandig, ingen, der søger Gud.”

    Jeg har intet imod at missionere på helsemesser eller i andre hedenske sammenhænge, men at påstå, at hedninger søger kirkens herre, synes jeg er problematisk. I øvrigt synes jeg, at der problematisk, at Ole SKjerbæk ikke nævner noget om at have prædiket dom over afgudsdyrkelsen eller om Kristi forsonergerning.

    Er der tale om kristen forkyndelse over hedninger, eller om at gøre kristendommen hedensk?

  3. Jeg er nok lidt på Magnus’ hold her. Det lyder lidt som om der er en snigende risiko for, at man formidler en udefineret feel-good-oplevelse, men ingen omvendelse. Der er vel brug for, at folk bliver klar over deres virkelige situation, og ikke blot, at de får en oplevelse af at være accepterede af Gud? Der står bl.a.:
    “Formålet er, at konfidenten kommer til at hvile i hjertet som sin persons center med en vished om at være et Guds barn.

    Vi beder Helligånden åbenbare, hvordan kærligheden strømmer fra Guds hjerte gennem Jesu hjerte ind i NNs hjerte, og at NN må åbne sit hjerte, så at hjertet fyldes som et bæger. Vi beder om, at når NN modtager Guds kærlighed i sit hjerte, vil Gud hele hjertet, idet Gud taler til NN i hjertet og kalder ham/hende for sit barn, viser ham/hende, hvor dyrebar han/hun er (at ingen af jordens skatte opvejer, hvad NN betyder for Gud; at Gud ikke for nogen pris vil miste hende/ham).” Men ad hvilken kanal sker denne mystiske kærlighedsstrøm? Det er vel kun den allerede omvendte der har sådanne strømme af levende vand, og ikke enhver der søger Gud/gud?

  4. Og lige en yderligere kommentar til dette citat: “Formålet er, at konfidenten kommer til at hvile i hjertet som sin persons center med en vished om at være et Guds barn.”

    – Hvis menensker ikke hører lovens dom og kommer til tro på evangeliet, er det i mine øjne snarere MOD-mission at bilde dem ind, at de er Guds børn – det er en løgn, som forhærder hedninger mod at høre lovens dom – for de er jo allerede Guds børn. Dermed er de værre stillet end før.

  5. Jeg deler faktisk mange af jeres betragtninger. Skjerbæk provokerer mig meget – især med hans tale om Guds børn her!
    At mennesker ikke søger Gud skal sættes ind i en forståelse af, at Gud søger os, tænker jeg – og det er godt at kirken er der, også der hvor hedenskaben råder. Spørgsmålet må være – til Skjerbæk – om hans sprog også rummer en anderledes teologi, eller om den er en sproglig ny klædedragt alene. I den forbindelse kunne man jo hævde, at sand hvile først fås der hvor man tror på Jesu frelsesgerning i erkendelse af sin egen syndighed.

  6. Jeg har et spørgsmål om hvorvidt nogen her kan hjælpe mig med min tro, eller mangel på samme…

    Jeg har aldrig benægtet at der muligvis findes en højere eksistens, som beskrevet i flere forskellige religioner, men jeg har omvendt heller aldrig været “overbevist” om at denne højere eksistens findes…

    Min rationelle tankegang med udgangspunkt og tro på det videnskaben fortæller os er nok det der er kommet tættest på religion i min verden.

    Er der nogen som har et svar – jeg har intet imod at tro på Gud, men jeg tror jo ikke så hvorfor lyve for mig selv – så indtil der er nogen der kan overbevise mig om andet må jeg kalde mig selv skeptiker…

    Dette er et forsøg på at få svar – hvis der er nogen som kan hjælpe mig på rette vej ville det være fantastisk…

    Med venlig hilsen,

    Jobbe

  7. TILFØJELSE….

    Det skal siges at jeg i forvejen forsøger at være det bedste menneske jeg kan være i forhold til biblens ord.

    Jeg kan sagtens se at de bud som er beskrevet er værd at følge, og efterlever dem så godt jeg kan hver dag.

    Dog har jeg den indvending at jeg ligeså kan tro det er en klog mand der skrev bogen for 2000 år siden i håbet om at verden ville blive et bedre sted at være.

    Hvad er biblens indstilling overfor folk som følger “guds” ord, uden at tro på ham?

  8. hej jobbe

    mht dit sidste spg, så finder jeg verdensdommen i Matthæus-evangeliet 25, 31-46 (ca) løfterig.

    Mht at være skeptiker, så mener jeg faktisk, at det er nødvendigt for en kristen at være. Vi må være skeptiske overfor, hvad vi tror om Gud. Så på den måde er du godt i gang 🙂

    Nu kender jeg dig ikke, så ved ikke om det hjælper overhovedet, men for mig er erkendelse af, at der er “noget/nogen” der er større end mig og udenfor den materialiske virkelighed (vi kan jo kalde det “kærlighed”) et hint om at der findes noget “ud over os selv”.

    Peace and love
    Steffen

  9. Hej Jobbe

    Bibelens moralske bud er ganske vist gode og fornuftige råd, men de er mere end det. De er Guds befalinger, som han forlanger, at hvert eneste menenske overholder til punkt og prikke – ikke bare i det ydre, men i tanker, ord og handlinger. Du SKAL elske Gud af hele dit hjerte og din næste som dig selv.

    Hvis du ikke har gjort det fuldt ud – og det har du helt sikkert ikke – så vil du blive dømt til evig fortabelse. For der er ingen mennesker, der overholder Guds befalinger fuldt ud.

    Derfor er det heller ikke sådan man bliver frelst. Den egentlige grund til, at Gud har givet os befalingerne, er for at vi må indse, at vi ikke kan overholde dem, og altså er under Guds dom og vrede. For vi vil alle gerne frelse os selv ved at overholder befalingerne.

    Men vi kan ikke overholde dem. Højest nogen af dem i det ydre af selvretfærdighed. I Romerbrevet 3,20 står der: “For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt over for ham; det, der kommer ved loven, er jo syndserkendelse.”

    Men Gud har vist en anden vej. Han er selv blevet menneske i Jesus Kristus og har opfyldt alle budene som vores stedfortræder. Og så har han lidt straffen ved at bære Guds vrede over alle menneskers lovbrud og tage alle menneskers dødsstraf på korset.

    Da Gud oprejste stedfortræderen Jesus Kristus fra de døde afsagde Gud en ny dom over menneskeheden: “ikke-skyldig”. Så Gud har altså dømt dig “ikke-skyldig”, selvom du er skyldig. Det betyder også, at du bliver frelst, selvom du ikke har overholdt alle Guds befalinger.

    Men det betyder også, at det er omsonst at forsøge at blive frelst ved at overholde Guds befalinger – det er en hån mod Kristus.

    I stedet for, skal du stole på, at Guds domsafsigelse også gælder dig. For du får kun gavn af Guds benådning, når du stoler på den. For det gør den. Ønsker du at tro det, så har du allerede troen, selvom du ikke synes, at du kan finde den.

    Og tvivler du, så har Jesus indstiftet dåben, skriftemålet og nadveren til at forsikre dig om, at din skyld er forladt. Om dåben og troen står der bl.a. i Markus 16,16: “Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes.”

    ps. Matt 25,31-46 siger ikke noget om, at man kan frelses ved sine gode gerninger – den taler ikke om årsagen til frelsen men om frugterne af troen, som på dommedag viser, hvem der havde troen – og det er altså ikke frugter man selv kan se. Det andet er et forsøg på at lave kristendom om til en form for Islam.

  10. Kære Jobbe, velkommen på Tilværelsen! Hvis du har lyst må du gerne kaste en mail efter mig, så kan vi måske snakke om nogle af dine gode spørgsmål!

  11. Kære allesammen – tusind tak for jeres entusiastiske bud 😀

    Jeg faldt især over en bemærkning fra Magnus… 😀

    Jeg er lidt i tvivl om hvorledes jeg skal forstå denne passage, som du skriver?

    “I stedet for, skal du stole på, at Guds domsafsigelse også gælder dig. For du får kun gavn af Guds benådning, når du stoler på den. For det gør den. Ønsker du at tro det, så har du allerede troen, selvom du ikke synes, at du kan finde den. ”

    Skal det forstås som om jeg er automatisk er troende idet jeg ønsker at tro, selvom jeg ikke tror jeg tror? (Undskyld de mange “tror” i samme sætning – :-D)

    Altså skal det forstås som om du mener at jeg er troende fordi jeg ønsker at være det, selvom jeg ikke er fuldt ud overbevist om det?

    Eller rammer jeg helt ved siden af nu?

    Med venlig hilsen,

    Jobbe

    P.S. Er der et sted på nettet man kan læse i biblen og evangelierne – jeg har desværre ikke en bibel i mit hjem

  12. UPDATE – jeg har til min store forundring netop fundet ud af der en internet bibel – Jubi, det gør alting lidt nemmere. http://www.bibelen.dk

    Et spørgsmål til “Boeskov” – jeg har netop læst den passage fra Matthæus evangeliet som du nævnte, men jeg har lidt svært ved at placere mig selv. Jeg er i tvivl om jeg hører til på den ene eller anden side. Jeg ved jeg ofte har hjulpet andre, ligeså vel, som de har hjupet mig, men jeg er meget i tvivl om hvorvidt teksten skal læses og tolkes så ligetil?

    Med venlig hilsen,

    Jobbe

  13. YES – bibelen findes på nettet! 🙂 – og på biblioteket!

    Bibelen er fyldt med mennesker, hvis tro var meget lille, men som alligevel var STOR – folk kom faktisk til Jesus og sagde “jeg tror, hjælp min vantro” … det er godt at læse for os, hvis tro kan føles shaky.

  14. Jobbe

    Fedt at du fandt Biblen på nettet. Jeg har selv lige haft fat i bagerste halvdel af min salmebog i dag, og der står egentlig utrolig mange gode små passager og fif til at finde rundt i troens basics og relevante opmuntringer og gode bønner.

    Ved ikke om du kan bruge det til noget….

    Tro er noget mærkelig noget. Men netop når vi søger og ønsker at tro, men finder det vanskeligt, så er det Gud som hjælper os med at søge og hjælper os med at ville og hjælper os med at tro. Sådan lidt “it takes two to tango agtigt…” hvor en stor del af hjælpen altså kommer fra den større part på dansegulvet.

    Tro er ikke en følelse men en overbevisning/vilje på trods af manglen på overbevisning og manglen på vilje… jeg ved ikke helt, om jeg hjælper her :- ) ….

    I forhold til dit spørgsmål til Magnus, så er troen for mange ikke et punkt på en tidslinie, men en livslang process og en livslang relation til Gud. Det kan godt være, at nogen har en afgørende oplevelse, som giver dem en tro, de ikke havde før, men det er langt fra altid tilfældet. Så du kan godt tro fordi det er dit ønske, selvom du ikke føler dig overbevist.

    Stay tuned – mange glade folk her i nærheden, som gerne hjælper tror jeg…

  15. TÆRTE – tak for de venlige ord… 😀

    Jeg tror måske det er det med begrebet at tro – i min forståelse af ordet, bør man være overbevist om noget er rigtigt for at tro på det.

    Det er der min tvivl kommer på tværs…

    Jeg har svært ved at kalde mig selv troende, idet jeg er i tvivl om hvad der skete, hvor meget der er digtet, og hvad der reelt er sket…

    Any comments?

  16. Hej Jobbe

    Det, jeg mener er, at det ikke er afgørende, at du tror, at du tror. Det, der er afgørende er, om du stoler på, at dine synder tilgives af Gud, fordi Jesus, som er både Gud og menneske, har taget straffen.

    Det afgørende er ikke, om der stadigvæk er tvivl og anfægtelse, men om troen er der. Det betyder ikke, at du kan skabe troen ved at ønske den frem, men det betyder, at hvis du ønsker at tro dette, men anfægtes og tvivler, så betyder det ikke, at troen ikke er der.

    Du skal altså ikke se ind i dig selv efter troen men stole på Jesu frelsergerning.

    Troen bliver til og bevares ved at du læser og høre Guds ord.

  17. Jobbe… Jeg har nu været kristen i snart 22 år. Når jeg kigger på min tro gennem de 22 år har den svinget op og ned, og jeg har af og til tvivlet på, om min tro mon var tilstrækkelig. Det fantastiske er, at Gud stadig er den samme og lige så stor, uanset hvor lille min tro til tider kan synes.

  18. Hey Jobbe

    Jeg kan også blive forundret over de forholdsvis harske ord Jesus kommer med til sidst, men for mig siger lignelsen noget om, at der er folk, der vil blive overraskede, når dommen falder.

    Ligesom Magnus, så tror jeg også, at tillid eller at stole på er bedre ord. Tillid til at Jesus viser os vejen til den fuldkomne kærlighed.
    Eller tillid til at kærligheden sejrer i sidste ende. Man kan udtrykke det på mange måder.
    Jeg tror godt man kan være overbevist om, at noget er rigtigt – men hvis man ikke tvivler, så er det ikke tro, men viden.

    Jeg tror, at Jesus viser os vejen til Gud – men jeg er hele tiden i tvivl om jeg nu lever på den måde, som han modellerer.

  19. Det er i virkeligheden ret stort, dét, Magnus er inde på. At tro ikke er lig med at FØLE man tror en hel masse. Men det er at stole eller håbe på eller have tillid til Jesus.

  20. MAGNUS og FROVIN 😀

    Tusind tak for jeres beskeder. Det begynder at dæmre lidt for mig, at jeg måske ikke behøver at se så firkantet på det hele, men jeg synes stadig det er svært for mig at kalde mig selv troende.

    Altså – som det er nu, er jeg stadig ikke helt overbevist, og det er måske i virkeligheden helt ok

    Det vil sige at hvis / når den dag kommer, hvor man skal “op” eller “ned”, så vil jeg ikke anfægte det den dag jeg står foran Skt. Peter.

    Jeg tror ikke rigtigt på der er sådan en dag, hvor folk skal sendes den ene eller anden vej.

    Med hensyn til at stole på Jesus frelsergerning, så tror jeg på den såfremt jeg en dag står i den situation, hvor det bliver virkelighed. Jeg har dog ikke noget der minder om kapacitet i mit hovede til at rumme eller forestille mig det.

    jeg vil nok være lidt overrasket, men i bund og grund handler det nok mere om hvorvidt der er acceptabelt ikke at være overbevist eller stole på det indtil den dag, man står der med åben mund og polypper og er forbløffet over det måske i virkeligheden er sådan tingene hænger sammen.

    Jeg tror en af de vigtigste ting, for mig er at fortsætte denne korrespondance. At lære mere om historien og hvad der må komme ud af det.

    Nu må vi se hvad tiden bringer.

    Jeg synes stadig det kan være lidt svært at forstå nogen af de ting i skriver – det bliver et ret komplekst tankespil, som jeg må arbejde videre med i mig selv også 😀

    Tusind tak for jeres kommentarer indtil videre…. Det har været en rigtig gopd start… 😀

    Kærlig hilsener herfra,

    Jobbe

Hva' sir du?

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s