Pragmatisk

Måske skyldes det nok et anfald af postmoderne forvirring, men hvordan får man en læremæssig klarhed og konsekvens til at hænge sammen med en kærlig og inkluderende omsorg for medmennesket?

Vi skal selvfølgelig se hen til Jesus selv, og jeg tænker også at nøgleordet må være noget med formaning og opmuntring.. Men betyder det, at Jesus i bund og grund var pragmatiker?

Han, der imødekom menneskers ordløse trosvidnesbyrd, var også ham, der ryddede tempelpladsen og skældte skriftkloge ud. Han, hvis mildhed og imødekommenhed overfor kvinder og børn var sensationel, kom ikke for at gøre op med Moselovenes altomfattende restriktioner. Var Jesus pragmatiker i sin teologi? – eller var han pragmatiker i sin praksis – eller ingen af delene?

10 tanker omkring “Pragmatisk

  1. Ingen af delene. Men det er lettere at stå fast på klarhed og konsekvens, når man faktisk elsker sin næste af hele sit hjerte.

    (ok, dårlig undskyldning for os andre, men alligevel)

  2. Ja, det forstår jeg heller ikke! Jeg er klar over at det er en art luthersk tradition at polemisere, men nøj, hvor kan jeg have det svært med det… Var Jesus polemiker? Det synes jeg ikke, omend der muligvis er gråzoner i forholdet til farisæerne. Jesus viste jo netop omsorg og kærlighed og kom med klare pointer uden hensynsløst at polemisere over menneskers forkerte måder at opføre sig på. Tænk f.eks. på kvinden grebet i hor…

  3. Vigtige spørgsmål!

    Lige en note: Jesus kom ikke for at nedbryde, men opfylde loven, men da han havde gjort det, havde det i allerhøjeste grad betydning for Moseloven. Jeg mener, Luther har helt fat i den problematik.

    Kærlighed er væsentlig – altid. Men det er vigtigt at forstå kærlighed rigtigt. Kærlighed er ikke falsk venlighed eller strygen-med-hårene. Kærlighed er at tilgive og vejlede den, der har erkendt og bekendt sin synd. Kærlighed er at forkynde loven for den, der endnu ikke har erkendt sin synd. Kærlighed er OGSÅ at kalde vranglærere og dem, der synder, til omvendelse ved at forkynde loven og evangeliet. Det betyder så også, at der må forkynde lov i form af udelukkelse af menigheden – hvis mennesker vil fastholde vrang lære eller at leve i synd. Men der skal også forkyndes, at der er tilgivelse for dem, der omvender sig. I Det nye Testamente er det hensigten med kirketugt ifølge Paulus i 1 Kor 5.

    Når Paulus siger, at et “kættersk menneske” skal udelukkes efter (mindst) en eller to advarsler (Tit 3,10), så er det også af kærlighed – kærlighed til menigheden, som forføres af vrang lære. Disse mennesker, der volder splid i menigheden, har jo – historisk set – ofte forsvaret deres ret til at sprede vranglære med, at det er *ukærligt* at irettesætte dem. Det skal man ikke falde på halen for. Men ellers er tålmodighed en dyd.

    Polemik kan sagtens blive syndig og ødelæggende. Det gamle menneske lever også i den kristne. Men sund polemik har altid et eneste hensyn, nemlig at holde sandheden frem, så mennesker må høre den og tro. Balancegangen er ikke nem, og det må man så øve sig på. Men efter min opfattelse er der flere, der har brug for at øve sig på at sige sandheden.

    Jesus sagde sandheden. Prøv f.eks. at læse ikke blot Joh 8,1-11, men *også* f.eks. 8,21-30. Eller hvad med 8,34 og 37 – eller 8,44f?

    Nå, nok fra min side.

    Med venlig hilsen

  4. Jeg tror ikke jeg er væsentlig uenig med dig, Agricola. For mig at se er det dog nogle gange meget væsentligt ikke at tage for givet at kærligheden er den fælles platform fra hvilken der polemiseres. Jeg tror det er vigtigt at vi tør siger, at vi formaner NETOP fordi vi elsker – inden vi gør det.

    Loven er jo, som du selv er inde på, i virkeligheden et udtryk for kærlighed. Men lovens opfyldelse kom til os i inkarnationen, Gud; kærligheden selv. Derfor synes jeg er enormt inspirerende (og positivt provokerende) at se på hvordan Jesus selv færdedes blandt mennesker. Vi er helt enige om, at han var den ægte vare.

  5. Høh, jeg ville bare være sikker på at jeg forstod rigtigt… og ja, hvordan gør man dét? Det er jo netop der, det kan komme til at se allermest overfladisk ud.

Hva' sir du?

