Alle har ret til et fedt køkken II: Velfærdsrettigheder

[Okay, det her bliver måske lidt mere surt end jeg havde troet. Sorry.]

Ja, det var jo det, det handlede om da Socialdemokraterne igår præsenterede deres 29 punkter, som vel må betragtes som en slags valgoplæg.

Det opløftende var, at partiet afviste skattelettelser. Det knap så opløftende er, at de går lige til biddet og vil indføre begrebet “velfærdsrettigheder” i det danske samfund. Man skulle tro at Helle Thorning ikke havde læst min klumme fra forleden!

Nogle gange taler vi om “det danske samfund” som var det en kønsløs enhed, der lever og ånder for at servicere os. I virkelighede er – newsflash – vi jo alle en del af det danske samfund. Derfor er det, Socialdemokraterne vil indføre, i virkeligheden nogle rettigheder med hvilke vi kan forlange og kræve af hinanden og sikkert også banke hinanden oven i hovedet.

– “Du sikrede ikke mit barn frisk frugt i institutionen!”

– “Jeg ventede i telefonkø i længere end 5 minutter hos vagtlægen!”

etc. osv. etc. o.lign. 

Jeg véd godt det er helt utopisk, til grin og ting, men jeg savner sådan en grundlæggende etisk forholden sig til hvor meget vi dels kan tillade os at kræve af hinanden, og hvor grænsen for vores rigdom og velfærd går. Hvor er refleksionen over, hvor rige vi bør blive? Hvor er eftertanken over, at hver gang danske politikere lover flere læger og sundhedspersonale, ja, der dræner vi Polen for veluddannede? At målet i sig selv er blevet at vi skal blive mere velhavende og have mere velfærd virker slet ikke til at være til diskussion, og det gør mig faktisk lidt sur/frustreret.

Hver eneste gang politikerne sætter sig som mål at vi skal blive rigere bliver EUs landbrugsstøtteordning og WTOs toldbarrierer styrket. Vi bliver faktisk rige på andres bekostning; for disse to instanser er medvirkende til at lande i Afrika og længere mod øst har meget svært at sælge deres varer til os og få gang i den økonomiske vækst. Således findes der i Afrika kun ét afrikanskejet kaffeselskab, der sælger kaffe til Europa. Er det ikke skørt?

Jeg savner nogle politikere som siger “hertil, og ikke længere” om vores velfærd og velstand. Som tør tage tyrene ved hornene og sige, nej, dræbersnegle er ikke denne verdens største problem, det er stadig den ulighed, der var hip at drøfte i starten af 1990erne, men som vi åbenbart nu tror er gået over.

Tænk over det næste gang du sætter dit kryds. De siger jo at det bliver snart!

Og så den åndelige krølle på halen.

For hvis vi møder hinanden med krav om rettigheder har jeg bare svært ved at tro på, at vi i længden kan møde hinanden med respekt, ydmyghed og kærlighed. Jeg kan ganske enkelt være bange for at det medvirker til at gøre os mere rå overfor hinanden. Min næste kan pludselig ophøre med at være min næste, fordi jeg har nogle rettigheder overfor vedkommende. I forvejen optræder danskerne mere voldeligt overfor alskens offentligt ansatte; det hjælper nok ikke at give dem ‘ret’ til at brokke sig.

Det øjeblik, medmennesket ikke længere er en næste, har vi frataget det menneske det værd, det er skabt med. Og vi behandler det herefter. Det står vi i forvejen i en konstant fare for at gøre..

12 tanker omkring “Alle har ret til et fedt køkken II: Velfærdsrettigheder

  1. “At målet i sig selv er blevet at vi skal blive mere velhavende og have mere velfærd virker slet ikke til at være til diskussion, og det gør mig faktisk lidt sur/frustreret.”

    Socialdemokraternes udmelding handler vel ikke som sådan så meget om at sikre mere velstand (derfor ingen skattelettelser) som om at sikre velfærdsrettigheder. At sikre sociale rettigheder, herunder bestemte ydelser og service, har altid været en del af den danske velfærdstatsmodel, og jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan Socialdemokraternes udmeldinger adskiller sig fra denne linie. På mig virker det som om, de er forholdsvis obs på at skelne mellem “velstand” og “velfærds”-kategorierne.

  2. For mig at se er det grundlæggende problem at vi har velfærds rettigheder frem for privilegier.
    Jeg ville måske være mere taknemmelig, hvis jeg så det som et privillegium, at samfundet betaler min uddannelse end jeg er nu, hvor det er min rettighed.

    Hvis samfundsstemningen var “privilegium” frem for “rettighed” ville det ideelt set afføde taknemmelighed, mådehold (jeg udnytter blot de nødvendige privilegier frem for at rage alle rettigheder til mig), statsministerens efterlyste personlige ansvar, og evt. en villighed til at dele med vores naboer og lade nogle af de omtalte veluddannede polakker tjene ders hjemland frem for vores velfærdsrettigheder.

    Men det er svært at vende en samfundsstemning…. og derfor er det med at holde på sin ret, ellers mister man sit privilegium 🙂 (øhh tror jeg nok)

  3. @ Kis:

    Men hvorfor skal vi lige have ‘ret’ til velfærd? Ret plejer at angå nogle juridiske forhold, men det her synes jeg bare er lidt at gå over gevind. De vil jo i virkeligheden også velstand, de vil bare have at staten er rig fremfor borgerne. Og velstanden skal give sig udtryk i nogle dels meningsfulde, dels fjollede forslag.

    At kalde det sociale rettigheder at ens barn kan få frisk frugt af staten i instutionen synes jeg er spøjst. Det her drejer sig jo netop om mere end basale sociale rettigheder. Der er ikke meget tilbage at kæmpe for, og så bliver velfærden og velstanden et mål i sig selv. Noget, jeg ikke kan se at A er fri for.

    Ellers er jeg enig i det forfriskende i at Socialdemokraterne ikke ønsker skattelettelser.

    @ tærte:

    Du er forresten hot i dag.

    Det er totalt yt at tale om “ret” sammen med “pligt”, og det er noget fis.

    Og ja, vi er absurd godt priviligerede. Men ser det dårligt, får vi har jo ret til at være det..

  4. @den hotte tærte:
    Skelnen mellem ‘rettighed’ og ‘privilegium’ kan jeg rigtig godt li’. Vi er super priviligerede – og vi burde være taknemmelige i stedet for at brokke os. Tænk, jeg har fx. taget en laaang uddannelse, som var helt gratis – og staten har ovenikøbet forsørget mig alle årene med deres skønne SU. Jeg skammer mig over at have brokket mig over fx. SU’ens størrelse – jeg har jo trods alt fået ret meget, bare fordi mit pas er dansk!

    Det værste er – syntes jeg – at rettighedstanken har sneget sig laaaangt ind i selv de mest missionske kirker og missionshuse. Vi har da ret til så meget – og de fremmede kommer og stjæler det hele fra os. Uha uha….

    Hvor er vi i virkeligheden fattige…

    Tak for et fedt indlæg, Fro!

  5. @ Fro: Nu har sociale rettigheder altid været af juridisk karakter, så det ser jeg ikke nogen modsætning i. Det afhænger selvfølgelig af, hvordan vi hver især definerer “sociale rettigheder”, og hvordan vi rent normativt tænker, at disse sociale rettigheder skal bestemmes … Jeg har nok en temmelig høj standard. Frugt i børnehaven er måske et mærkeligt eksempel, og måske alligevel ikke… Det er bestemt langt fra alle forældre, der magter at give deres børn en forholdsvis sund kost, og man kan derfor se en sådan tilgang som en sundhedspolitisk, forebyggende langtidsinvestering – mange børn lider af fedme, og en stor del af denne gruppe skal jo behandles i den anden ende…

    Når det så er sagt, kan jeg godt forstå, at “rettigheder” kan have nogle negative konnationer, og man i højere grad må betragte det som et “privilegium” – men jeg tænker måske mere, at i stedet for at hæfte privilegium til hver eneste rettighed, kunne man evt. overveje, om man ikke blot generelt burde føle sig privilegeret over at bo i et land med gode sociale rettigheder … Men det er selvfølgelig et spm. om ord – omvendt har ord det jo med at forme virkeligheden 🙂

  6. @ Kirsten:

    Diskursen er jo det eneste vi har, her i det postmoderne.. 😉

    Jeg tror sådan set ikke jeg er meget uenig med dig. For mig ER problemet nok netop ordene, man bruger, og hvad de gør ved os.

  7. @ Fro – netop!

    Når man løber ned over socialdemokraternes liste, synes jeg i øvrigt bestemt ikke, at de bærer præg at pege mod en “velstandsstigning” – tværtimod synes jeg, at de sikrer temmelig basale – nuvel, rettigheder – på daginstitutionsområdet, folkeskoleområdet, for de ældre og for de socialt udsatte. Ud over “frugt i børnehaven” – er der andet, du tænker: “Det er da for meget?”. Det synes jeg ikke.

  8. @ Kir:

    Nu bliver det så realpolitisk..

    Jeg har lidt problemer med at deres udspil er så detailfixeret. Der levnes absolut ingen råderum for kommunerne når Folketinget vil bestemme hvor længe man må hænge i telefonkø, hvor mange børn der må være pr dagplejer, f.eks.

    Det sidste synes jeg er ekstra skørt, for dagplejerne får penge pr. barn, og jeg ved AF ERFARING at der findes dagplejere for hvem incitamentet for at være det fjernes hvis de “kun” må have tre børn..

    Hele sundhedstingen stiller i øvrigt kommunerne i lidt af en klemme, for det giver danskerne ret til at brokke sig over kommunens egen dispositioner.

    Så nej, det er mest sproget; jeg er ikke overordnet decideret modstander af udspillet, men at begynde at kaste med “rettigheder” er blot en kedelig forlængelse af Foghs kontraktpolitik.

    .. som jeg heller ikke brød mig om.

  9. @fro

    Jeg kan sagtens følge dig i det med detailreguleringen. Omvendt mener jeg, at det nogle er det, der skal til for at sikre en ordentlig velfærd …

  10. Tjo..

    Jeg savner så lidt en diskussion fra politikernes side om HVORNÅR velfærden er ordentlig nok. Altså, når et valgoplæg (vi ved jo det kommer) handler om telefontider og frisk frugt – begge udmærkede ting, men altså, småting, ikke? – og så som rettigheder – så savner jeg måske en “hey!? Hvad er det lige vi vil med det her land?”-debat..

  11. @Frovin: Det kan du (desværre) godt skyde en hvid pind efter foreløbig 😦

    Når folk er velstående, mister de sansen for det der er vigtigt og nødvendigt. (sagt i 2000 af tidligere irske statsminister, Michael Noonan)

  12. Ja, det ER utopisk.

    Jeg har mistet mine politiske illusioner (igen). Et ‘godt’ valgresultat eller immigration kan muligvis bringe dem tilbage!

Hva' sir du?

