Dumme kristne

Man kan af og til få at vide at man skal være smådum for at tro på Gud. At man dels er naivt anlagt, at man er ubelæst og uorienteret og desuden og så svag.

Af og til tror jeg faktisk, at kristne har taget nogle af disse ”kvaliteter” til sig i et misforstået forsøg på at være fromt enfoldige – og kristendommens modstandere dermed kan gå hen og have haft ret.

Netop derfor har det været så forfriskende at læse James Emery Whites ”A Mind for God”! Nu er jeg ikke særlig god til boganmeldelser (og jeg har også allerede foræret bogen til en ven), men Whites tese er at kristne har kapituleret overfor det akademiske establishment og organiseret sig i subkulturer hvor både humanistiske og naturvidenskabelige discipliner anses for at være irrelevante eller måske endda onde. De kristne har med andre ord dummet sig ned i en verden, der måske ikke har så meget til overs for det kristne udgangspunkt.

”Hvor er vores C.S. Lewis eller G.K. Chesterton” spørger White, og jeg ved ikke helt hvor de er. (John Stott er ikke død, men anyway). Jeg tror han har en pointe: At vi har gjort fromme discipliner mere fromme og glemt at der bestemt også er gudstjeneste i at være dygtig, klog og vidende. ”Læs bøger”, siger White, og det skal man gøre. Jeg har besluttet mig for at udarbejde et kompendium når jeg kom hjem fra ferie til hvad jeg vil læse i det kommende år, for let’s face it: August er bedre til nytårsfortsætter end kedelige, sjaskede, rodfrugts-januar.

White har ret: Vi er også kaldet til at holde vores hovede i god form, til at stille spørgsmål, blive klogere, uddanne os, øve os i det, livet nu lægger frem foran os. Det er noget med til enhver tid at stå til ansvar for det håb vi har og sådan.. Men det handler også om at det ikke er spor dumt at blive klogere. Tværtimod er gudsfrygt jo begyndelsen til al visdom, så må jeg hellere får øvet mig i at blive klogere på.

Jeg glæder mig allerede!

James Emery Whites bog ”A Mind for God” udkom på IVP ved årsskiftet og kan skaffes på bl.a. amazon.com. Måske Mikael forhandler den i sin bogbiks i CPH?

En tanke omkring “Dumme kristne

  1. “Vær derfor snilde som slanger og enfoldige som duer.”

    Det er måske et godt kodeord til dette tema?

    Tak for bog-tippet. Med den omtale kan jeg ikke lade være med at forvente, at forfatteren er fortaler for en god, gammeldags, moderne verdensopfattelse 🙂

Hva' sir du?

