Kontemplation

Fra den dejlige Levende Vand hjemmeside sakser jeg lige lidt fra Wilfred Stinissens bog “I dag er Guds dag”.

Kontemplation: at møde Guds blik

Der findes mennesker, som undrer sig over, hvorfor vi kristne taler om kontemplation og mystik, når Bibelen ikke siger et ord om det. Svaret er, at Bibelen siger meget om kontemplation. Længslen efter, at Gud skal vise sig, er et stadig tilbagevendende tema i Bibelen.

»Lad dit ansigt lyse over din tjener« (Ps 119,135). »Min sjæl tørster efter Gud, den levende Gud. Hvornår kan jeg komme og se Guds ansigt? (Ps 42,3). Eller den vidunderlige dialog i Salme 27: »Jeg husker, at du siger: »I skal søge mit ansigt!« Herre, jeg søger dit ansigt, skjul ikke dit ansigt for mig.« Alle disse tekster udtrykker længslen efter at få lov til at betragte, at fordybe sig i Gud. I Det nye Testamente lover Jesus også, at han skal vise sig for dem, som elsker ham og holder hans bud (Joh 14,21).

Det ligger i kærlighedens natur, at man vil se, opleve, være intimt nær den elskede. Hvis denne længsel ikke er til stede, er der grund til at tvivle på, om kærlighedens flamme nogen sinde er blevet tændt.
Himlen skal være en evig betragtning af Gud, en klar skuen. Men for den, som lever et bønnens liv, er det muligt allerede i denne tilværelse at smage noget af kontemplationens lykke.

Alligevel er det ikke det mest vigtige, at vi kan betragte Gud. Længe før vi overhovedet kunne tænke på, hvad det er at se Gud, har han set os og ladet sit ansigt lyse over os.

Kontemplationens gave er intet andet end at få øjnene lukket op for at møde Guds blik, som fra evighed har hvilet på mennesket.

Jeg håber sommeren byder på lidt kontemplation for dig! Nu smutter jeg et par uger ud i det blå og lader spammerne overtage siden her. Guds fred!

Hva' sir du?

