12 tæskelækre teser

Jeg er helt høj over det her: Dansk Missionsråd har, med en af mine tidligere chefer Mogens Mogensen i spidsen, udarbejdet 12 teser “om anerkendelse af mennesker, der tilhører forskellige religioner i det multireligiøse samfund”. Et brandgodt dokument alle, som er engageret i religiøs dialog, og alle som burde være det, bør læse. Et dokument til fremtiden – simpelthen.

Den kan nedlastes fra DMRs hjemmeside her.

8 tanker omkring “12 tæskelækre teser

  1. De er jo bare helt fantastiske. Send dem straks til folkestyret!

    Og hvor er det cool, at det er den del af kirken, der som regel beskyldes for snæversyn og intolereance (det er dog DMR frem for fx. Evangelisk Luthers Netværk), som i den grad sætter foden ned og siger noget sand og godt, så alle kan være her!

    Det er mit indtryk, at der er rigtig mange “gode” kristne folk, som er enormt muslim/fremmed forskrækkede (måske endda som del af en åndelig kamp). Vi har brug for ledere, som fortæller, at der er en anden vej.

    Tag den DF!

  2. DF får man nok ikke engageret i dialog uanset. Men det vil være interessant at se reaktionen til teserne – især pkt. 10 og 12 – fra fx. Islamisk Trossamfund.

  3. Ja, præcis. Dem tænkte jeg faktisk også på. Det her kunne være med til at skabe gode dialogforbilleder – og sætte en kristen funderet ramme om hvordan man taler om tro.

  4. Det ser slet ikke dumt ud. Det gør det ikke.
    Men er religionsfrihed en forudsætning for alle andre menneskerettigheder, som tese 1 siger det? Det vil jeg nok mene er at tage munden for fuld…

    Nogen der vil med til interfaith-dag d.1. maj? Det er nede i moskéen… det bliver alle tiders!

  5. Åh, Hongkong i hjertet.

    Jeg tænker at det faktisk er rigtigt: At friheden til at tro, tænke, ytre og forsamles i sit yderste hviler og udspringer fra religionsfriheden.

    Den rummer ligesom de andre friheder.

  6. Vil nærmere sige at religionsfrihed er en udspringer af ytringsfriheden. Har man ytringsfrihed, har man også religionsfrihed (i grove træk).
    Men tager man til Kina, hvor jeg lige har været i 2 uger, så er der religionsfrihed, men ikke ytringsfrihed.

    Men en mere grundlæggende forudsætning for alle rettigheder, må om nogen være retten til at leve. Også selvom man ikke tror på noget som helst.

  7. Det er lidt hønen og ægget, ikke?

    Jeg mener ikke at ytringsfrihed = religionsfrihed. Tværtimod synes jeg debatten efter “cartoon crisis” tydede på, at der var en del sindelagskontrol rundt omkring.

    Og retten til liv™ er helt basal, jæs!

Hva' sir du?

