Gammeldaws?

Der findes en side af mig, der hører P4 om søndagen over middag, når Margaret Lindhardt hoster “Giro 413”. En side, der synes det er fedt at jeg har et kakkelbord i stuen, der har været min mors faster Gerdas. En side, der håber at ord som “formedelst”, “frugtsommelig”, “lyksagelig”, “pastinak”, “vederstyggelig”, “kæltring” og “hvad ved bønder om agurkesalat?” overlever den stigende sprogreformation.
Jeg skal ikke kunne sige om det er den samme side, som er rigtig begejstret for Brødremenighedens Løsensbog.

Lige siden 1731 har Brødremenigheden arbejdet med et løsen til hver dag. Man kunne også kalde det et mannakorn – det er kort og godt et vers fra det gamle testamente, et fra det nye – og så et salmevers. Ord, der bliver trukket lod hvert år i Herrnhut i Tyskland, hvor Brødremenigheden blev stiftet i sin tid. Det er som sagt en ældgammel tradition, og der er en enkelthed over den, jeg sætter stor pris på. Løsensbogen giver plads til den enkeltes egen åndelighed samtidig med at den tilbyder en bibelsk ramme i hvilken man så kan udfolde sine tanker. For de af os, der har svært ved kontinuerlige bibellæseplaner, er det en gave at få lov til at gå med sådan en lille bog i tasken fra hvilken man kan hente et guldkorn og vende tilbage til og gå at grunde på i løbet af sin dag.

Nogle vil kende løsensordene fra Husandagtskalenderen, der i hvert fald var standard feature i mine bedsteforældres hjem. Men jeg håber at de får en renæssance. De taler godt til en moderne, fragmentglad spiritualitet, og ligesom Bibelselskabet har genopfundet mannakornet håber jeg at også Løsensbogen igen bliver en kioskbasker. Tænk sig at gå og grunde på de samme vers som kristne udover hele jorden gør. Tænk at kontemplere bibelvers på en helt anden (?) måde end man ‘plejer’. Jeg prøver på at gøre det til en god vane. Og jeg håber bogen bliver et hit!

Nu har jeg da gjort mit til det. Køb den. Den koster 99,95,-. Og selvom vi er godt i gang med marts kan man nå at hoppe med og få en del ud af det!

Cliffhanger: Dagens løsensord er fra Salme 109, 21: “Du, Gud Herre, tag dig af mig for dit navns skyld, for du er god og trofast: Red mig!” – og Romerbrevet 10, 9: “For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses.”

Stærke og apropos en aktuel teologisk debat..

 
 
En tanke omkring “Gammeldaws?

  1. Pingback: Mens vi venter « Østbloggen

Hva' sir du?

